‘Din plinãtatea Duhului Sfânt’. Un blog de literaturã şi psihologie. Tablete, eseuri, analize, racursiuri, adnotãri
vineri, 28 decembrie 2012
Tema pedofiliei figureazã în nu mai puţin de trei naraţiuni nabokoviene din anii ’30 (’32, ’35, ’39), plus o povestire din ’26 şi o schiţã de roman—sunt alte cinci scrieri nabokoviene ‘efebofile’—arãt asta, pentru a sublinia ipocrizia aiurelilor din interviul TV din ’62 (‘tema aşa de îndepãrtatã’, etc.)—când omul a scris atâta aproape numai despre asta. De vreme ce Eco îl parodia aşa de timpuriu, înseamnã cã voga a survenit rapid, a fost aproape imediatã—în termenii duratelor reale ale istoriei literare.
Puţini ajung sã îşi formuleze literar conştiinţa, fãrã a pãşi imediat, fãrã preget, în convenţional şi în banalitatea de—a gata. Faptul cã naratorul pedofil nu are schematismul deprimant al pornografilor de duzinã nu înseamnã cã romanul nu e erotic—înseamnã, numai, cã nu e un roman erotic de duzinã, ca atâtea altele. Dilema e falsã. Adicã, se porneşte de la o accepţie peiorativã a erotismului literar, de la o premisã falsã—despre ceea ce poate sã fie erotismul literar—mult mai mult decât ar sugera—o maculatura.
Naratorul acesta e preocupat de mai mult decât indiscreţia imediatã.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu