‘Din plinãtatea Duhului Sfânt’. Un blog de literaturã şi psihologie. Tablete, eseuri, analize, racursiuri, adnotãri
luni, 15 iulie 2013
Socrate în ‘Republica’ şi religiile naturale care vestesc răsplăţi postume apelează la o pedagogie care motivează fără a demoraliza (aporia creştină)—e util ca fiinţa să creadă în compensări postume, întrucât aceasta o îndeamnă la virtuţi, într—un mod care nu devalorizează abrupt prezentul, organicul, ineditul existenţei. Miza rămâne prezentul; retribuirea postumă e un mit util, care stimulează exersarea liberă, conştientă şi focalizată a virtuţilor, nu spoliază prezentul de interes.
Creştinismul vehiculat spoliază existentul, degradează trăirea, descurajează, înveninează, epuizează; livrescul nu e un contraargument, ci un sofism, un recurs sofistic. Nu se poate argumenta împotriva remarcilor cu caracter general referitoare la realitatea creştinismului instituţional, cu pagini. Religia nu e niciodată livrescul. Religia nu e ceea ce spun cărţile, ceea ce propun, sugerează, schiţează, pretind, presupun scrierile teologilor. Religia instituţională, existentă, e normată de viaţă; resursa ei nu e livrescul, teoreticul, generalul enunţurilor abstracte, sau vagi.
Revenind la religiile păgâne care propuneau idealul răsplăţilor viitoare, şi la Socrate din ‘Republica’, strategia lor pedagogică face încât prezentul să nu devină o formalitate al cărei interes e extrinsec; creştinismul a adus pervertirea morale, imoralitatea drapată. Dacă e să îi ascultăm pe unii, nu e singura religie care să fi făcut aşa. Există şi alte religii ascetice care secătuiesc prezentul.
Iar religia nu e ceva livresc, aşa încât tendinţa dominantă a creştinismului empiric, realizat, e cea care contează, din punct de vedere practic. Religia înseamnă trăitul, empiricul şi viul, nu livrescul.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu