marți, 30 iulie 2013

‘Ceasurile’ îmi suscită o însufleţire literară mai vie decât nuvelistica de senectute a americanului Barth—pare mai autentică, în sensul că, deşi convenţională în toată regula, nu are artificialitatea caracteristică fantasmelor, a nuvelelor lui Barth. Sb. seara am citit alte două nuvele ale lui Barth—iar ieri, 2 ½ ore (8 ½ seara—11), ‘Ceasurile’, care are o galerie interesantă şi imagini de natură să placă. Iar cele patru ceasuri descrise sunt: acela de bronz aurit, acela pătrat de argint, acela de porţelan pictat, şi acela de voiaj. [Luni seara am citit puţin, de la 0 dim.. Marţi seara, ameţit de furie; numai am simţit trepidaţia, huruind, undeva în stânga mea.]
Îngălarea sentimentală a povestirilor culese în ‘Toga Party’ denotă trăsătura de fantasmă a acestora—sunt fantasme pesimiste despre decrepitudine; nuvelele americanului Barth sunt de esenţă fantasmatică, reveriile maladive ale cuiva ameninţat de bătrâneţe, şi, dacă denotă dibăcie, arată şi imaturitate morală, izmenirea vedetei avangardismului, versantul uman lasă de dorit.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu