‘Din plinãtatea Duhului Sfânt’. Un blog de literaturã şi psihologie. Tablete, eseuri, analize, racursiuri, adnotãri
luni, 29 iulie 2013
Intelegerea vine din comparatie, din existenta termenilor de comparatie, din faptul ca ceva e comparat cu altceva, ca exista termenii de comparat. Scopul e nu amalgamarea, ci distingerea. Comparaţia subliniază funcţia. Comparaţia dă tridimensionalitate, disjunge planurile. Pentru a înţelege ceva, compară cu similarul, raportează la asemănător. Comparaţia face să reiasă individualul. Mă gândesc, însă, la comparaţia spontană, acţiune naturală a minţii, nu la disciplina savanţilor, care e zădărnicie şi nevederea pădurii din cauza copacilor. Cu alte cuvinte, comparaţia trebuie făcută cu simţul esenţialului—şi numai cât e relevantă. Comparatistica e caricatura barocă, plegia comparaţiei. Comparăm ca să înţelegem mai ascuţit, nu ca să estompăm. Liniile singularului trebuie să reiasă cu un plus de limpezime şi precizie, nete.
Comparatistica e activitatea lui Trăsnea devenit critic literar—mă refer la comparatistica de catedră, etc..
Una din funcţiile inteligenţei e discriminarea, preliminară înţelegerii; iar înţelegerea ca atare e un act al minţii, care e un întreg ireductibil la raţiunea silogistică.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu