‘Din plinãtatea Duhului Sfânt’. Un blog de literaturã şi psihologie. Tablete, eseuri, analize, racursiuri, adnotãri
luni, 27 august 2012
În creştinism, frumuseţea, bucuria nu sunt categorii religioase ultime, ca în taoism. Dacã sunt menţionate, ele sunt subordonate. Creştinismul din Evanghelii înfãţişeazã o laturã, nu un sistem complet al vieţii, un singur domeniu al valorii şi, în acest sens, putem spune cã Iisus era un învãţãtor specializat. Dacã aceastã unicã laturã e datã ca întreg—în fond, îi e substituitã întregului—avem de—a face cu moralismul, cu moralismul reducţionist (ceea ce e o tautologie). Învãţãtura vorbitã a Lui Iisus e tributarã mediului respectiv. Ea se înfãţişeazã ca un moralism soteriologic; dacã e un sistem, atunci e unul reducţionist—provenit din unilateralizare şi exagerare, deasemeni din abstractizare.
În acest sens s—a putut spune cã învãţãtura Lui Iisus înfãţişeazã trãsãturi accidentale; filozofic, e uşor de înţeles cã totalitatea, absolutul sunt nesusceptibile de o formulare verbalã directã—au nevoie de un cod, de un limbaj—iar acestea presupun instaurarea relativului, a accidentalului. Verbalul nu e o realitate ultimã.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu