joi, 2 februarie 2012

Paleologu, deşi plezirist, avea, în literaturã, o mentalitate uşor sacerdotalã, elitistã, era unul dintre cei pãtrunşi de semnificaţia înaltã a literaturii, bagateliza genurile de divertisment, aminteşte de pãrinţii pacientei cu andivele şi lâna asprã—dispreţuia întrucâtva literatura de divertisment (‘de plajã’, o numea el)—Maurois, Eliade.

Ca gândire—şi chiar ca atitudine de artã—îl prefer pe Mérimée, lui Villiers. Prefer secularismul, elucubraţiilor şi bazaconiilor.

Beckford, Mérimée, fadoarea francezilor, fantasticul indigest al sc. XIX.

Mérimée, Beyle, Gracq erau urâţi; însã Montherlant, bãrbat frumos, n—a avut o existenţã eroticã mai fericitã—dimpotrivã.

Existã o deosebire între Ralea (sau Barbu, Bogart, Suchianu, evreul argentinian, Ş. Cioculescu, Sartre) şi Horguelin—deşi amândoi consumã policieruri.

Amestecul de pasiune, deznãdejde, dezamãgire, amãrãciune, emoţie şi luciditate neconcesivã.

Gherea aprecia la Caragiale realismul ca verosimilitate, şi momentele de adâncime a realismului; e altceva decât vor cãuta Paleologu, sau Cãlinescu şi R. Petrescu.

La Mérimée: iubirea, fantasticul, elitismul—acesta din urmã, ceea ce îl atrãgea, cel mai mult, probabil, pe Nietzsche, care e singurul proponent major al literaturii francezului. E interesant cã mi—l amintesc aşa de bine pe Faguet cu aprecierile despre Mérimée şi Gautier.

Prins într—o fantasmã nevroticã.

Idealul apatiei, al nepãtimirii, e unul de sorginte pãgânã, şi nu îl gãsesc nicãieri în cuprinsul NT, unde existã mai degrabã un firesc al emoţionalitãţii. Monahismul creştin în formele lui istorice e întemeiat atât pe acest ideal ascetic neevanghelic, cât şi pe obiceiul unei defalcãri a existenţei Lui Iisus, pe accentuarea câte unui element biografic, formã de inerţialism şi de reificare.
În lumea neotestamentarã, emoţionalitatea e o laturã fireascã a afectivitãţii umane. Iisus trãia emoţii. Idealul de impasibilitate, de apatie neclintitã, Îi era strãin.
Monahismul corespunde mai degrabã unei înclinaţii individuale, decât unei condiţii ideale universale.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu