luni, 17 iunie 2013

Ecranizări, experienţă, răgaz

Când am văzut ‘Călăuza’, în ’96, trecuseră ¾ de an de la ‘Dune’ (o seară din martie); amorţeam de plictiseală. Am ricoşat de două ori. Ceea ce mi—a sugerat că ceea ce am crezut despre ‘Dune’ ar putea să fie neconcludent, pasibil de revizuire.

Mă gândeam, ieri (marţi), că am văzut ‘Dune’ cu ¾ de an înaintea ‘Călăuzei’ tarkovskiene—dar, de fapt, cu şase ani înainte de a şi înţelege ‘Călăuza’, de a îi simţi farmecul—poate prea devreme—aşa încât ceea ce am crezut despre ‘Dune’, şi dezamăgirea, pot să fie inconcludente; cum am ajuns abia cu vremea, şi de—abia la a treia vizionare, să pătrund în universul ‘Călăuzei’ ruseşti, e posibil ca şi pentru ‘Dune’ să fi fost nevoie de aceleaşi elemente—vârsta, răgazul, vizionarea.
Am mai spus, acestea sunt ipoteze—prin natura lor; cunoaşterea nu—şi poate permite, în artă, să fie mai disipată ca în alte privinţe.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu