sâmbătă, 6 august 2011




Lucrarea mântuitoare e a Persoanei Lui Iisus, nu a jertfei Lui; jertfa, actul sacrificial nu e mai presus de Cel jertfit. Iisus mântuieşte ca Persoanã, Persoana lui e salutarã, nu ca jertfã. Jertfirea scoate fiinţa jertfitã din economia obişnuitã şi îi dã un statut nou; nu acesta e cazul cu Iisus, care e Mântuitor mai înainte de a fi jertfit. Aceastã mitologie tenebroasã şi primitivã, care continuã sã maculeze reprezentãrile despre Iisus ale creştinilor, corespunde unei reprezentãri grosiere. Iisus nu are nevoie sã fie jertfit, pentru a fi Mântuitor; jertfirea nu Îl promoveazã. Semnificaţia Lui redemptivã nu decurge din jertfire, care e destinul comun al profeţilor evrei. Jertfirea Lui Iisus decurge din coerenţa Lui, din coerenţa atitudinii Lui. E jertfit ca urmare a dreptãţii Lui. Mitologia sacrificialã creştinã e una din rãnile gândirii.
Iisus mântuieşte ca Persoanã, nu ca jertfã; prin Persoana Lui, nu prin jertfirea Lui. Dumnezeu nu cere nici mãcar moartea pãcãtosului—cu atât mai puţin pe aceea a Fiului Sãu. Moartea drepţilor nu slujeşte decât ca sã acuze. Persoana Lui Iisus e mântuitoare, nu suferinţa Lui. Suferinţa acuzã, nu mântuieşte. Prin suferinţa drepţilor, lumea se condamnã, nu se mântuieşte.
Moartea Lui Iisus nu era necesarã metafizic; era necesarã istoric, în sensul cã decurgea din determinisme ale istoriei evreieşti—din deprinderea evreilor de a—i omorî pe Prooroci. Iisus nu ‘trebuia’ sã moarã; însã trebuia sã nu lipseascã de la locul jertfirii Lui, sã nu capituleze. Vãzutã ca jertfã, orice moarte e inutilã; vãzutã ca lealitate şi coerenţã, e sfinţitoare—dacã o vedem în logica sfinţirii. Jertfa Lui Iisus e altruismul, coerenţa, lealitatea.
Altfel, Dumnezeu îi cere omului sã dea ceva din orgoliul sãu, din vanitatea sa—nu din turmele sale. Nu de împuţinarea turmelor are Dumnezeu nevoie—ci de aceea a trufiei. Jertfa de sânge e numai un simbol. NT vorbeşte limbajul jertfei—însã e un limbaj metaforic, simbolic. Jertfa creştinã înseamnã altruism şi coerenţã—şi aduce limpezime şi pace—nu durere. E o jertfã vindecãtoare. Iisus mântuieşte prin ceea ce e—nu prin ceea ce se întâmplã cu El.
Iisus mântuieşte prin Persoana Lui, şi nu prin moartea Lui. E o eroare sã se facã dintr—o metaforã, discutabilã ca toate metaforele, o tezã metafizicã.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu