miercuri, 3 ianuarie 2018


Ianua coeli, poarta Raiului, e unul din titlurile Sf. Maria, cu care e invocată în litanía lauretană, o rugăciune din sec. XII.
Ianua, ‘uşă’, ‘intrare cu două uşi, ‘poartă’, declinarea întâi, ianua, ianuae, vine de la Ianus, ‘arcadă’, ‘pasaj’.
Un volum din sec. XIX se numeşte ‘Ianua coeli: die Pforte zum himmlischen Jerusalem’, 1867.
Analizând episodul săgeţii lui Ulise (Cartea XXI), M. A. Tămaş, un politehnist timişorean, înregistrează o secvenţă simbolică: urechea acului, Ianua Coeli, centrul Centrului (‘The Everlasting Sacred Kernel. The Spiritual Symbolism in Western Literature’, cu o anume diluare, un exces de echivalenţe).
Studiul lui Coomaraswamy, ‘Svayamatrnna: Ianua Coeli’ a apărut în Zalmoxis, 2 (’39), şi e citat în ‘Comentarii la legenda …’.
Svayamatrnna, ca substantiv, înseamnă ‘cărămidă’, iar ca adjectiv, ‘perforat’.
Svayamatrnna e menţionată de Gonda în ‘Mantra Interpretation in the Śatapatha-Brāhmana’, 1988 (o altă hermeneutică laborioasă şi zadarnică), pag. 77: piatra perforată care simbolizează suflul vital, prana. V. şi Stella Kramrisch, ‘The Hindu Temple’, v. II, 1976, pag. 350.

5 comentarii:

  1. ai plecat ciopron?
    te astept

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri

    1. ‘I-am spus: ‘Mireasma părului mă rătăci prin lume’.
      Mi-a spus: ‘Tot ea, să ştii, o să te scoată la lumină’.

      I-am spus: ‘O, ce plăcută-i azi boarea dimineţii!’
      Mi-a spus: ‘Plăcută-i doar când pleacă din a mea grădină’.

      I-am spus: ‘De dorul gurii tale de rubin pieri-voi’.
      Mi-a spus: ‘Fii sclavul meu, căci doar pe sclavi ea îi alină’.

      (Hafiz din Şiraz)

      ‘… care depăşeşte orice descriere a extazului şi a iubirii …’

      Ștergere
  2. ciopron , nealinatule , te voi izbavi

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sunteţi celebrarea vieţii. Vă implor să acceptaţi să ne fie bine în fiecare zi, întotdeauna.
      Vă implor să acceptaţi să fim binecuvântaţi.

      ‘vă iubesc mereu
      când ne împărtăşim din aceeaşi iubire
      iubirea noastră învinge’

      Ștergere
    2. cand te va lovi iubirea , ciopron , va veni si durerea (fizica)

      Ștergere