‘Din plinãtatea Duhului Sfânt’. Un blog de literaturã şi psihologie. Tablete, eseuri, analize, racursiuri, adnotãri
sâmbătă, 20 august 2011
Despre Sf. Ilie
Despre Sf. Ilie
Moise şi Ilie nu înseamnã Legea şi mistica, ci teologia şi mistica. Moise nu e legislatorul, ci teologul—cum au arãtat—o Sf. Toma şi Gilson (iar la Sf. Grigore al Nyssei, Moise e misticul). Sau, mai exact, la evrei, Legea e teologia, e ontologia (‘Cum citeşti?’). Normele enunţate sunt nu juridice, ci ontologice. Moise e misticul teolog, iar Ilie e misticul ascet.
E sugestiv cã Sf. Toma provine din Moise (adicã teologia lui preia enunţul dumnezeiesc înregistrat de Moise), iar Sf. Juan, din Ilie. Când se spune cã Moise şi Ilie înseamnã ‘Legea şi Proorocii’, se uitã cã Moise e întâiul dintre Profeţi, decât care nu s—a ridicat altul mai mare în Izrael, iar Ilie nu e un profet ca Isaia, Ezechiel şi Ieremia.
Altfel spus, direcţia lui Moise e una teologicã, pe când a lui Ilie e una asceticã; Prooroci sunt amândoi. Moise e chiar cel mai reprezentativ profet, decât care nu s—a înãlţat altul mai mare în Izrael. Altfel, desigur cã teologie enunţã şi Sf. Ilie; desigur cã ascezã fãcea şi Moise. Prooroci şi mistici sunt amândoi.
Sf. Ilie e personajul veterotestamentar care îmi place cel mai mult—iar din NT, Evangheliile lui Luca şi Ioan.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu