‘Din plinãtatea Duhului Sfânt’. Un blog de literaturã şi psihologie. Tablete, eseuri, analize, racursiuri, adnotãri
joi, 28 august 2014
Puţinele pagini de critică rămase de la Conrad propun contrastul dintre lipsa patentă a artei (Marryat, Daudet) şi artă (Cooper, Turgheniev, Wells, France). Despre ultimul, a scris cel mai puţin bine, Conrad nu era un analist, un critic analitic.
La Conrad, artă nu înseamnă stil, ci poezie profundă, viziune, înţelegere superioară, adâncime. Avea pudoarea de a aminti mai degrabă emoţia, decât meşteşugul artei altora.
Admiraţia lui Conrad pentru France pare neconvingătoare, ironică, la limita batjocurii; iar încercarea penibilă de a pastişa ironia detaşată a lui France dezvăluie motivul impresiei, resortul: Conrad scrie despre France într-un stil inspirat chiar de acesta, de unde nota falsă şi bizară.
(Însă aceasta era adictivitatea lui France: Ibrăileanu, Zarifopol, Lovinescu, Ralea, Powys, etc..)
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu