duminică, 19 iulie 2015




Sâmbătă seara, ‘Decoy’, episodul pilot, ‘Night Light’, ‘The Gentle Gun-Man’: portretizări, suspans, medii sociale modeste, interlopi, realism (care nu e necesar să fie înnobilat denumindu-l ‘documentar’, nu are nevoie de acest titlu, autenticitatea aceasta aminteşte mai degrabă neorealismul, iar ‘Decoy’ e foarte stilizat, mai ales episodul pilot), dramatism, deşi după episodul pilot urmează altele mai didactice, mai moralizatoare, şi mai puţin ambiţioase stilistic; sunt lucruri extraordinare pe care le făceau americanii cu televiziunea încă din anii ’50.
Tonul popular e sobru în episodul pilot, mai sentimental şi didacticist în alte episoade. În formatul acesta elastic, Beverly Garland primeşte o diversitate de roluri (vecină şi confidentă, clientă a unui traficant de bijuterii, văduvă a unui gangster).
Episoadele sunt echivalentul schiţei: personajele sunt reprezentate într-un moment al existenţei lor, însă e nevoie de portretizare, chiar dacă nu de evoluţia personajului. ‘Decoy’ realizează puterea dramatică a schiţei.
Protagonista e o poliţistă new-yorkeză sub acoperire, Casey Jones.
Episodul pilot porneşte de la ceasul amanetat de o prostituată, poliţista devenindu-i vecină şi confidentă, în scopul identificării concubinului ipotetic al acesteia.
‘Night Light’ e cu Martin Balsam (angajatul unui bijutier, şi părtaş la revânzările bijuteriilor), şi are un oarecare sentimentalism, ‘gajul’, etc., dar Balsam e într-o formă foarte bună, viguros, net, tăios; titlul se referă la ora întâlnirii de afaceri dintre Balsam şi B. Garland: 11 seara. Poliţista e o clientă interesată de un colier.
‘The Gentle Gun-Man’ povesteşte un caz dintr-un cartier sărac, unde protagonista întâlneşte un negustor, Knish Levin, intrigă cu un excedent de bonomie evreiască; e latura evreiască a infracţionalităţii (nu numai negustorul şi un poliţist sunt evrei din mahalaua respectivă, dar probabil şi armurierul, care locuieşte în alt cartier). În acest episod, poliţista preia identitatea văduvei unui gangster.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu