‘Din plinãtatea Duhului Sfânt’. Un blog de literaturã şi psihologie. Tablete, eseuri, analize, racursiuri, adnotãri
miercuri, 11 mai 2011
Ce înseamnã Învierea?
Ce înseamnã Învierea?
Învierea nu poate fi înţeleasã în termenii preexistentului, ai ceea ce a preexistat, ci e un pas nou, ceva nemaivãzut—slãvirea creaturii, slãvirea omului Iisus din Nazaret; dacã omul Iisus din Nazaret, ‘acest om’, n—ar fi existat, n—ar fi avut o existenţã realã, atunci nici n—ar fi înviat. Iar dacã totuşi a înviat, înseamnã cã El existã şi e ‘cineva’—nu numai ‘naturã umanã asumatã’, veşmânt vremelnic, ci un om, desemnabil, ‘acest om’, Fiul Omului. Învierea tranşeazã dezbaterea referitoare la ‘omul asumat’: nu învie vreun veşmânt vremelnic, ci chiar omul care e, aşadar, existent.
Învierea aratã cã Logosul a asumat un om întreg, dupã cum credeau latinii, în frunte cu Sf. Augustin (celebrarea convertirii cãruia a coincis, în acest an, cu Paştile Domnului). Cel slãvit prin Înviere, prin ‘ridicarea din morţi’, nu e ‘natura asumatã’, veşmânt anonim, hainã trecãtoare, ci chiar omul întreg, bãrbatul galilean.
Altfel, ce sãrbãtoresc quasi—monofiziţii la Paşti? Învierea unui veşmânt? A unei naturi? Firea, Adam, nu învie—ci sunt înviate, ‘ridicate din morţi’, în Persoana triumfãtoare a Lui Iisus Hristos. Or, aceastã iconomie nu existase mai înainte; e o noutate iconomicã, ceva nemaivãzut, ceva nedeductibil.
Învierea lãmureşte dezbaterea despre ‘omul asumat’; Logosul nu învie, nu e slãvit astfel. Omul Iisus trece pragul Învierii. Învierea completeazã istoria naturalã, mersul obişnuit al lucrurilor—nu e deductibilã din ele. E un fapt—nu o deducţie.
‘Ce’ a înviat la Paşti? La Paşti nu a înviat ‘ceva’—ci Cineva, omul Iisus Hristos.
‘Învierea e un fapt fizic nou’, scria Tresmontant (în ‘Şaul care se numeşte deasemeni Paulus’). Ea introduce o noutate radicalã inclusiv în legitãţile fizice, pe care le implicã în iconomia aceasta nouã. ‘Învierea Domnului e un fapt fizic nou, un fapt biologic nou. […] Faptul Învierii e în realitate un fapt cosmologic.’
Învierea e triumful sau biruinţa omului Acestuia nou, nemaivãzut, a Lui Iisus, ILLE HOMO. Învierea demonstreazã realitatea existenţei Lui individuale. Aratã cã individualitatea Lui umanã, omul, ‘trupul’, e neiluzorie—învie ‘cu trupul’, adicã—drept om, ca om. În Înviere, biruieşte omul, Cel predestinat acestui pisc de slavã. Nu poate exista Înviere, fãrã realitatea individualã, personalã, a ‘omului asumat’. Nu învie firea, ci omul. Învierea aratã cã Iisus nu e ‘fire asumatã’, ci om asumat; cã, la Înviere, nu se ridicã dintre morţi ‘firea’, ci omul—care e, totodatã, Adam întreg, neamul omenesc. Însã victoria lui nu se transferã mecanic, ci ascetic, prin strãdanie. Ceilalţi oameni nu vor învia ca o simplã consecinţã a Învierii Lui—ci numai dacã au urmat Legea Lui. El a venit ca sã înveţe o Lege—e numit Învãţãtor—şi bine e numit, cãci este.
Predestinarea nu e arbitrarã, şi nu înseamnã fatalism—ea poate surveni numai în anumite condiţii, la împlinirea vremurilor, şi semnificã o continuare a evoluţiei. Predestinarea înseamnã un pas evolutiv nou—şi rupturã cu vechiul. E decizia Lui Dumnezeu cã a sosit momentul sã ducã Creaţia cu un pas mai departe; de aceea, naşterea Celui predestinat nu poate, nu putea sã survinã oricând. Ea se înscrie în istoria naturalã, în logica, ascunsã, şi dezvãluitã, a acesteia—nu e ceva arbitrar.
La Paştile Domnului, la Paştile cele noi, nu a înviat ‘trupul uman’, ci omul întreg—omul asumat, a cãrui realitate şi existenţã, Învierea o demonstreazã. Marcel din Ancyra credea cã Învierea a fãcut nemuritor ‘trupul uman’, care va fi suprimat, anihilat la Judecatã. Nu cred cã Marcel din Ancyra vorbea despre o unire ipostaticã provizorie sau temporarã—ci, pur şi simplu, despre lepãdarea unui veşmânt—cãci, pentru el, agentul e Logosul, nu Iisus.
Învierea nu e ‘slãvirea trupului’, ci ‘slãvirea omului’—sau trupul trebuie luat în sensul prologului ioaneic, în ‘adevãrul evreiesc’, ca însemnând omul întreg—iar trupul asumat e omul asumat. Asumarea trupului e asumarea omului. Dupã cum subliniazã Tresmontant, o spuneau, implicit, şi evreii—o spune, explicit, neurobiologia. ‘Trupul’ nu e o maşinãrie separabilã, detaşabilã de psihismul corespunzãtor. Slãvindu—se trupul, se slãveşte omul—aşa cum, asumându—se trupul, se asumase omul—nu numai un veşmânt. Iisus nu e Logosul învelit în biologie, camuflat vremelnic în biologie, ascuns în vãlul de carne, disimulat în veşmântul trupului.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu