luni, 7 decembrie 2015




Joi seara, ‘The Dead Ringer’, cu Norma Crane, episod din ‘One Step Beyond’, despre bilocaţie sau dublul eteric (iar gazda menţionează acest dublu eteric cu intonaţia cuvenită, pentru că nu e bilocaţia obişnuită, ci dedublarea profundă). Bilocaţia fusese abordată şi în episodul despre trapezist (iar sub numele de teleportare, în cel despre întoarcerea în insula mediteraneană), iar combustia, în cel despre eleva persecutată de mătuşa ei; însă aici, tragismul pătrunzător provine din dedublarea psihicului, din ivirea celei de-a doua identităţi, cu numele gemenei moarte în copilărie. Apariţia călătoarei pe peron e un moment extraordinar, sugestiv pentru poezia izbutită de unele episoade, atribuibilă atât regiei subtile, cât şi rolurilor inefabile, ambele subvertind senzaţionalismul ideii unor dosare de parapsihologie.
Aici, actriţa are atât demnitate, cât şi vehemenţă, zbuciumul celei care are o taină terifiantă şi reprimată: nu e duplicitate, ci o dedublare subconştientă, survenită în timpul acceselor de febră. Ea e una dintre frumuseţile nevrotice şi stranii cărora serialul le oferea roluri memorabile, frapante, de un inefabil mai puţin întâlnit în dramaturgia obişnuită; m-am bucurat să o revăd pe titulara rolului dublu. Serialul acesta avantaja lirismul, ceea ce, în stilul actorilor, corespunde laturii romantice a naturalismului. Nu întotdeauna personajele sunt din această tipologie a romantismului tragic, a stihialului sau a vulnerabilităţii şi dezechilibrului lăuntric.
Dort Clark e convingător în rolul unui poliţist rezonabil, cel care află de la orfelinat întâmplarea din trecut, iar compoziţia dramatică a întregului e foarte rafinată. Dacă întâmplările acestea sunt parabole, ele sunt în primul rând drame.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu