luni, 19 septembrie 2016

‘…time goes by so slowly ...’

          Morala creştină şi soteriologia au şi ele nevoie de Nicea, de Efes, de Calcedon. Pătrunzători în metafizică, apusenii rămân la moralismul colţuros al primelor două milenii, la o intransigenţă formalistă şi abstractă, ca atare şi profund ipocrită, rămân la condiţionările care infantilizează şi dezumanizează; mă refer la o parte însemnată statistic a creştinismului vestic, dar şi resursele reformei există tot la occidentali, iar unii întreprind această înţelegere nouă a moralei, creştinismul antropologic nefiind unul emancipat de teologie, ci unul care încearcă să aducă şi morala la un nivel comparabil de viabilitate şi verosimilitate. ‘Cotitura antropologică’ înseamnă nu dezavuarea teologiei, ci intenţia de a regândi morala, unul din paşii esenţiali în această direcţie fiind fenomenologia; însă există şi alte abordări, complementare sau concurente.

            Ca şi pentru controversele teologice din sec. IV şi V, nu tot ceea ce se propune e şi acceptabil.

            Formalismul ‘tradiţional’ e foarte miop, inconsecvent şi nebiblic. Ideea progresului e aceea că morala îi e adresată omului, omului existent, iar nu idealului uman.

            ‘Patericul’ menţionează mântuirea ‘fără virtutea eroică’.

 

            În ‘Manualul de dogmatică’, Scheeben scrie despre cele două bunuri principale ale căsătoriei; unul dintre ele e bonum sacramenti, ‘legătura matrimonială prin care o unire mai înălţată şi intimă decât alte uniri omeneşti e stabilită’, ca formare a unui ‘întreg inseparabil’.    

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu