duminică, 15 martie 2015




Serialele western din a doua jumãtate a anilor ’50. Gãsesc menţionate şase în articolul despre Steele. Trebuie început cu estetica formatului, cu înţelegerea acesteia şi familiarizarea cu ea (adicã educarea gustului, cizelarea), elucidarea câtorva termeni, a criteriilor lãuntrice formatului, a modului cum opereazã discernerea. (Uneori, sau adesea, formatul însuşi e subestimat în bloc, global.) Prin format, înţeleg o sintaxã specificã. O gramaticã fundamentalã a genului, trãsãturile comune în termeni de scop conştient şi de realizare, o formã lãuntricã, ceea ce îşi propune genul respectiv sã fie şi sã realizeze.

Literatura nu poate fi, nu poate deveni un obiect de expertizã anhedonicã, neutrã afectiv. Evaluarea nu poate fi scindatã de elementul afectiv, de simţire.

Sb., de la 5 seara, citit ‘Regele unei ţãri ploioase’; cei trei trandafiri (unul, alb), de dum., sunt încã în faţa mea.

Sunt dispoziţii trecãtoare; revine, uneori, tanatofilia, valul aspiraţiei cãtre extincţie.

I-am adãugat bibliotecii de istorie alte trei vols. (Florenţa, ‘Iliada’ persanilor, indigenii americani).
Rãspunsurile lui Cioculescu (Tudoran, I. Botez, Iorga, orgoliul, istoria, Pompiliu C. şi exegeza arghezianã, Mann).

O trãsãturã a adolescenţei e nu de a şti puţine, dar de a crede cã le ştii pe toate; imaturul poate sã ştie mult sau puţin, dar e convins cã le-a aflat pe toate.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu