Tradiţia creştină, eterogenă în ansamblu, înseamnă
şi o reificare mortală a unor realităţi spirituale şi ca atare inefabile.
Unii se referă la ‘teamă filială’ şi
‘teamă servilă’. Cu ce gând i se adresează fiul risipitor tatălui? ‘Mă voi scula, mă voi duce la tatăl meu și
îi voi zice:” Tată, am păcătuit împotriva cerului și împotriva ta și nu mai
sunt vrednic să mă chem fiul tău; fă-mă ca pe unul din argații tăi.” Și s-a
sculat și a plecat la tatăl său.’ Se poate afirma că încrederea aceasta
regăsită e servilă. E o formă de pocăinţă; îi corespunde regretului. Fiul
risipitor greşeşte crezând că va fi acceptat (numai) ca argat; dar nu greşeşte
când i se adresează tatălui în acest duh. Fapta e corectă şi eficientă.
Odată petrecut momentul pocăinţei,
fiul acceptat nu se va mai simţi ca argat. Teama servilă se întemeiase pe
concupiscenţă. Dar odată pasul făcut, ea nu mai e necesară. Pe fiul risipitor
îl aduce la pragul tatălui teama întemeiată pe concupiscenţă. Teama numită
servilă are ca resort concupiscenţa, ‚urmărirea binelui propriu’, şi ea e
tocmai sentimentul trebuincios pentru a apela la tatăl primitor. Însă nu se
rămâne aici. Câtă vreme teama servilă subzistă, şi e mai mult decât momentul de
har al pocăinţei, reintegrarea nu s-a făcut. Creştinii nu pot pretinde
înfierea, interzicându-şi-o. Concupiscenţa aceasta salutară e un moment
psihologic, şi demonstrează încă o dată natura bună a firii umane aşa cum o
cunoaştem, cu resorturile ei. Urmărirea binelui propriu e un prim pas. Ceea ce
se numeşte reprobator ‚concupiscenţă’ e dorirea, bună în sine (nu doar neutră
ca fenomen natural), a binelui propriu.
Găsesc just racursiul lui Simmel
referitor la evoluţia sentimentului religios occidental, de la extrinsecism la
aprofundarea esenţialului. Tradiţia poate să rămână la ipostazierea vană a unor
simboluri. De ex., Liturghia e simbolul esenţialului, nu substitutul sau
surogatul lui.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu