Asemenea critici (ale unor ştiinţe,
opere, etc.) sunt pledoarii pentru inapetenţă, dar febrilitatea pe care o
exprimă, convingătoare moral pentru moment, e factice. Ele confirmă şi
argumentează prejudecăţi, antipatii, inapetenţe, etc.. Valoarea lor pentru
cunoaşterea obiectivă e nulă în sine. Metanaraţiunile ar putea fi şi ele o
astfel de situaţie, întrucât ele dublează planul fenomenal al diacroniei cu nişte
arabescuri ideologice, în numele logicii onirice şi al căutării arhimedice.
‘Din plinãtatea Duhului Sfânt’. Un blog de literaturã şi psihologie. Tablete, eseuri, analize, racursiuri, adnotãri
miercuri, 24 august 2016
Criticile tranşante sunt adesea
rezultatul situării în alt plan al cunoaşterii decât cel vizat prin obiecţii;
aşa se întâmplă, de ex., cu negarea ştiinţei cantitative în numele principiilor
fizicii aristotelice, etc., şi cu toate negările spectaculoase, cu pamfletele
răspicate. Justeţea criticii acesteia extrinseci, fundamental inadecvate, e
numai aparentă. Cu cât mai spectaculoasă e negarea, cu atât e principiul ei mai
dependent de o atitudine străină de planul în care se situează ceea ce e
criticat astfel.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu