Trebuie să expui faptele în mod
imparţial şi neutru, deoarece acesta e însuşi mersul natural al gândirii. Aşa
gândeşte mintea. Lingvistica e definită în mod contradictoriu: ba ca ‘descriere
a limbii aşa cum e, şi nu aşa cum ar trebui să fie’, ba ca ‘reflecţie asupra
limbajului’. Sunt amalgamate ‘studiul limbajului’, fără pretenţii de a evalua ‘ceea
ce e apreciat drept corect lingvistic’, şi teoria limbajului. (Dar mă îndoiesc
de faptul că un critic al gramaticii deplora abundenţa de fapte şi puţinătatea de
norme din bibliografie.)
În acest mod, gramatica ar fi redusă
numai la ‘normele limbajului’. Dar ce înseamnă normă? Ar putea să însemne
contrariul a ceea ce se crede: pentru că norma limbajului, norma gramaticală e
fundamental nearbitrară (acolo unde limbajul e realitatea vie, gândirea
activă). Gramatica descrie o realitate tocmai normând-o, întrucât normele
relevate sunt inerente, îi aparţin limbajului aşa cum îl întrebuinţează minţile
competente.
Dar trebuie enunţate definiţiile
acestor discipline: gramatica e mai întâi studiul elementelor constitutive ale
unei limbi; ansamblul didactic al regulilor e numai o abreviere şcolară. Gramatica
formală dă regulile sintaxei. Gramatica istorică e pur descriptivă şi
comparativă. Gramatica generală e nu numele ‘mai vechi’, ci acela autentic,
originar, al lingvisticii generale.
Gramatica normativă expune regulile
existentului, nu le născoceşte. Etaloanele ei sunt de obârşie spirituală.
Gramatica nu e cu nimic mai
prescriptivă decât biologia, normele primeia sunt tot norme ale experienţei, şi
principii de prudenţă; biologia e la fel de arbitrară ca gramatica. Dar nici
descrierea, nici rolul ei nu trebuie definite în mod simplist sau schematic. De
fapt, descrierea şi interpretarea îşi au fiecare rolul ei. Gramatica prescrie
ca şi biologia, care îşi are etaloanele ei ale normalului (şi o teorie vastă
aferentă).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu