‘Din plinãtatea Duhului Sfânt’. Un blog de literaturã şi psihologie. Tablete, eseuri, analize, racursiuri, adnotãri
sâmbătă, 28 februarie 2015
Imnografia coptã are tonalitatea muzicalã arabã, dar existã, distinct, fondul oriental, afectuos şi senzual, o trãsãturã afectuoasã inconfundabilã, copţii folosesc, cu discreţie, instrumente, e o cântare de naturã sã relaxeze, şi diferitã de a maroniţilor, de a creştinilor libanezi, copţii formuleazã muzical imanenţa, e o altã trãire a sacrului, sapienţialã, Bisericile calcedoniene cunosc o creştinãtate egipteanã elenizatã, transcrisã de bizantini, dar intuiţiile majore ale egiptenilor (feminitatea, etc.), care îi descumpãnesc pe creştinii occidentali, se afirmã în muzica duioasã, blândã, a creştinismului felahilor. Libanezii, de ex., nu sunt aşa. (În istoria creştinismului a survenit ‘revanşa Egiptului’, ceea ce fusese un nume de ocarã a ajuns sã denumeascã şi idealul.) O anume astringenţã clasicã, familiarã, lipseşte din cântarea coptã.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu