‘Din plinãtatea Duhului Sfânt’. Un blog de literaturã şi psihologie. Tablete, eseuri, analize, racursiuri, adnotãri
luni, 16 februarie 2015
Creştinii liberali erau mai radicali decât progresiştii postbelici, deoarece aceştia din urmã au fost dispuşi sã abjure imanentismul, principiul imanenţei, substituindu-i scepticismul istoric, demitologizarea, relativizarea. Unor progresişti le lipseşte o îndrumare filozoficã. Ba chiar unii din ei au cedat recrudescenţei credulitãţii (carismatismele, etc.). Vechiul imanentism era o intenţie filozoficã modernã, postiluministã, pe când progresiştii sunt, adesea, mai ales preoţi puţin sceptici, emancipaţi. Imanentismul a avut reprezentanţi laici, pe când teologii progresişti laici existã, dar nu sunt de acelaşi calibru, şi sunt mai degrabã gânditori progresişti, reformişti, ca Delumeau; imanentismul era revoluţionar. Continuarea autenticã a liberalismului antebelic o gãsim, în teologia postbelicã, la progresiştii olandezi. Inspiraţia filozoficã a postbelicilor provine mai ales din opere dinafara Bisericii (Heidegger, devenit critic al catolicismului, Barth, utopism socialist eshatologic). Inteligibilitatea imanentã a realitãţii a fost perceputã altfel de cãtre autori inspiraţi de tendinţe antimetafizice. Versiunea primitã a câtorva poziţii heideggeriene a devenit dezabuzarea, şi defetismul filozofic. Cãci imanentismul antebelic a avut un rol, dar fãrã a deveni o şcoalã. Gândirea Pãr. Teilhard a inspirat atitudini mistice şi spiritualitatea, mai degrabã decât raţionamente. Mãsurile Romei nu au izbutit sã suprime influenţa liberalismului antebelic, dar au reuşit sã împiedice formarea unei şcoli filozofice. Ulterior, catolicii s-au regãsit mai degrabã în neoortodoxia lui Barth sau în filozofia inimitabilã a lui Heidegger (care oferã o inspiraţie, fãrã sã dea o metodã).
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu