‘Din plinãtatea Duhului Sfânt’. Un blog de literaturã şi psihologie. Tablete, eseuri, analize, racursiuri, adnotãri
luni, 16 februarie 2015
Apusenii intelectualizaţi revendicã dreptul la insultã. Insulta, amplificatã de mijloacele moderne de comunicare, e supapa, e substitutul violenţei fizice, resimţitã ca singura ‘efectivã’, blamabilã. Legea dã naştere unei morale, pe care o inspirã. Diatriba e moralã, deoarece e licitã. Dreptul absolut la exprimare liberã e reversul constrângerilor juridice de altã naturã, e compensaţia. E admisã utilitatea unei cenzuri a acţiunilor, câtã vreme e asiguratã compensaţia prin violenţã simbolicã, moralã. La baza acestei atitudini se aflã scleroza, anchiloza. Ideea subiacentã e aceea a comensurabilitãţii: bagatelizarea prin caricaturã, de ex., e comensurabilã doar cu ceva având aceeaşi naturã. În realitate, chiar dreptul la exprimarea liberã e cenzurat, fiindcã nu sunt îngãduite toate expresiile posibile, existã tabuuri. Romancierul norvegian e penalizat fiindcã exprimã îndoieli despre justeţea politicilor izraeliene. Negaţionismul e proscris. Nici în acest moment, libertatea de exprimare nu e totalã, generalã, neîngrãditã. Se glumeşte conform unui cod. Simbolurile religioase sunt adecvate ca subiecte ale bagatelizãrii, dar Holocaustul, nu. Originalitatea ripostelor islamice e datã de aceea cã se întâmplã sã provinã de la cetãţeni apuseni. Existã nişte limite ale legii: licitul şi tabuul îi apar fiecãruia într-un anume mod. O societate a insultelor şi a mitocãniei, a agresivitãţii verbale şi gestuale codificate, e reversul unei societãţi a drepturilor, insolenţa e supapa socialã. E o chestiune de gestionare juridicã a agresivitãţii. Remarcasem irascibilitatea apuseanã; îi înţeleg mai bine resorturile ascunse: o supapã pentru represiunea, reprimarea mutualã din ‘societatea drepturilor’. Revendicarea dreptului de a nu fi cenzurat porneşte de la licenţa de a insulta nemãsurat, şi exprimã mentalitatea juridicã. Realul înseamnã gesturile înregistrate în legi. Prohibirea ocãrilor, a abuzurilor lexicale, ar însemna responsabilitate realã, pentru care mentalitatea juridicã occidentalã nu are înţelegere. Aceasta înseamnã realizarea profundã a implicaţiilor contractului social, şi ale mentalitãţii sociale: limitele comportamentului sunt cele ale definiţiilor juridice. Efectul pervers previzibil e supraestimarea autoritãţii contractului. Legea capãtã înfãţişarea realului, şi pe aceea a firescului. Cine nu respectã termenii contractului, contravine firii, anomalia e nu doar juridicã, dar şi moralã.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu