vineri, 28 decembrie 2012





Izvoarele intelectuale ale lui Caillois, pentru raţionalism, lirism, social, sunt Bachelard, Mauss, avangardiştii, lirismul calofil şi înrudit al lui Perse—o nouã preţiozitate francezã ultrarafinatã, etericã; autor precoce—era în mãsurã, la 22 de ani, sã iniţieze o schismã surrealistã, o reformã, primele lui studii de mitografie sunt publicate la 25 şi 26 de ani, începuse în forţã, avea fizionomia maliţioasã, pedantã şi ironicã a anglicanului Eliot. Enciclopedismul sãu e mai degrabã acela, hieratic şi stilizat, al evreului argentinian, decât acela, erudit, al lui Dumézil.
Figurã literarã foarte originalã, foarte diversã, mai înruditã cu grupurile de intelectuali de la Colegiul de sociologie şi de la rev. surrealiste, decât cu savanţii vremii, Caillois a contribuit la voga europeanã a lui Paz, Neruda, Asturias, şi e remarcabil cã îi gireazã pe aceşti scriitori vitregiţi ulterior de schimbarea cursului politico—ideologic apusean.
În privinţa literaturii discutate, subiectele lui au fost romanul, poezia, fantasticul, imaginarul şi înfãţişãrile acestuia (’70, ’73, ‘78), tensiunea dintre raţionalitate şi imaginar. Temele sunt Babel, estetica, revin referinţele mitologice—Sisif, Babel, Meduza, Bellona, Alfeu.

Sãrãcia articolului enciclopediei electronice franceze e simptomaticã.

5 comentarii:

  1. Mi-a atras atentia domnul Caillois pring gustul pentru detaliu in ce priveste imaginea domniei sale.cu ceva note de dandy.extrem de concentrata postare.Gustul care-l am pentru sociologie ma face sa rasuflu usurata de a fi trecut cu ochii peste Mauss, Bachelard, Dumézil.
    Despre el in franceza, daca ai ceva cunostinte de franceza
    http://recherche.fnac.com//r/Roger+Caillois?Origin=PA_EVENE_CULT_R_L3
    http://www.evene.fr/celebre/biographie/roger-caillois-915.php
    http://www.larevuedesressources.org/approche-de-la-pensee-lyrique-de-roger-caillois,1044.html
    http://www.stephanmoebius.de/FRCaillois.pdf

    RăspundețiȘtergere
  2. In legatura cu foarte placuta infatisare, usor pedanta, a antropologului francez, da, am scris ca imi aminteste de Eliot; in urma cu 15 ani ii aratasem bunicii mele un portret (foto) al lui Eliot, si ea a comentat: 'Cochet mosneagu'!'. Idem pentru dragul Caillois!

    RăspundețiȘtergere
  3. Stii ce--am facut, Elisabeta? In dorul lui Caillois, al eseisticii lui, am dat fuga ieri sa imi cumpar 'Dialogurile' lui Pavese.

    RăspundețiȘtergere
  4. Georges Dumézil, da, el e marele maestru, inspiratorul. Poate cel mai mare. Inchipuie--ti ca e cel care ii sedusese si pe Foucault, si pe Eliade! In biblioteca n--am decat doua carti ale lui.

    RăspundețiȘtergere
  5. Esti nemaipomenit! No comment!

    RăspundețiȘtergere