luni, 7 mai 2012

Mi se întâmplã sã mã gândesc adesea la cuvântul Ap. Pavel—credinţa, ceea ce trebuie crezut, vine din auzit, din predanie, nu din experienţã, aşadar nu din pândirea unor adieri psihologice, a şoaptelor sufleurului supranatural; cuvânt de naturã sã le displacã ‘inspiraţilor’. Credinţa nu e furnizatã niciodatã prin ceea ce apusenii numesc ‘revelaţii particulare’. Credinţa nu face obiectul descoperirilor particulare; ea înseamnã interpretarea obiectivã—şi, implicit, comunitarã, bisericeascã—a unor evenimente istorice.
Rezultatul obiectiv al autoanalizei e credinţa adogmaticã a lui Schleiermacher. Experienţa lãuntricã nici nu furnizeazã dogma, nici n—o gireazã. (Corolarul e cã nu se poate face apel la ‘trãire’ în favoarea dogmei; trãirea individualã nu poate furniza sau autentifica în vreun fel dogma, iar simţul adevãrului nu e prevalarea sentimentalã de afectivitate, de trãiri, ci e considerarea datului obiectiv prin inteligenţã—nu prin afectivitate. Testul dogmei e acela intelectual, girat comunitar. Sursa dogmei e intelectul, nu comunitatea.)
Credinţa, spune Ap. Pavel, vine din auzire, nu din trãire, nu din experienţa interioarã. Urmarea ei e caritatea; credinţa fãrã fapte e moartã. Unii creştini au nãscocit o introspecţie pioasã care nu—şi are locul în climatul Noului Testament.
Vestirea nu înseamnã însã nici retoricã—ci vlagã intelectualã.
Afectivitatea sãnãtoasã nu e disjunsã de raţionalitate—cu atât mai puţin, opusã ei. De aceea, vestirea nu trebuie adresatã unei ipotetice afectivitãţi înţelese ca o instanţã intuitivã autonomã de raţionalitate.
Vestirea nu se adreseazã afectivitãţii ca disjunsã de raţionalitate; altfel, nu e decât retoricã sentimentalã—ceea ce, adesea, chiar e. Vestirea nu le poate vorbi inimilor ca şi cum acestea ar fi independente de minţi—cum sugera Pascal.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu