joi, 8 august 2013

Despre inspiraţia marxistă, filozofia istoriei, rescriere



La Simmel, nu atât sociologia, cât filozofia culturii, ca interpretare a formelor civilizaţiei, e de inspiraţie marxistă.
Nemulţumit de lipsa de originalitate a primelor lui tratate, Simmel le—a rescris în vederea reeditării, aşa că avem şi versiuni care să corespundă noii lui înţelegeri. Nu a rămas la întâia redactare, care îl nemulţumea, retrospectiv. E vorba despre tratatele lui timpurii de metaistorie şi metaetică.
Primele lui tratate ţin de kantismul epistemologic—‘Problemele filozofiei istoriei’ a fost reeditată în sc. XX, iar prin filozofia istoriei, autorul înţelegea nu interpretarea metafizică a evenimentelor, ci epistemologia critică a ştiinţei istoriei, metaistoria.
În privinţa istoriei, nu a capitulat, ci a trecut de la istorie, la epistemologia ei. Gândea filozofia istoriei ca pe metaistorie, înţelegerile care fac posibilă redactarea istoriei, etc.. Simmel îşi începuse studiile universitare cu istoria, care l—a interesat, la fel ca şi etica, din punctul de vedere al teoriei cunoaşterii. N—a publicat niciodată nimic de factologie, dar paradoxul e reprezentat de a fi arătat că istoria ca atare nu e inabordabilă pentru un criticist, sub forma metaistoriei, care îl interesa mult. Filozofia istoriei a fost o preocupare de o viaţă a lui Simmel; în ’16, a publicat o plachetă despre timpul istoric, iar în ’18, ‘Despre esenţa înţelegerii istorice’.
Pentru Simmel, filozofia artei includea în mod explicit poezia.

În ‘Problemele filozofiei istoriei. Un studiu de teoria cunoaşterii’, Simmel are, în cap. III, pagini despre materialismul istoric, despre scepticismul şi idealismul istorice.
Aceste tratate, aceste scrieri savante nu au bibliografie, autorul e credincios deprinderii lui de a nu îi cita pe alţii, etc..

Societatea, scrie Frisby, înseamnă interacţiunea indivizilor, nu o substanţă. Frisby scrie că Simmel pregătea o altă ediţie a ‘Problemelor …’, în vederea căreia a scris studiile ştiute.
Era străin simplismului alegerii—ca atare, există, la el, Marx şi Nietzsche, etc..

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu