Revelaţia, adevărul revelat se
disting de raţionamentele formale; dar sunt tot cunoaştere.
O revelaţie care nu e cunoaştere,
care nu oferă nimic cognoscibil, ar fi complet ineficientă. Dacă nu e nimic
cunoscut, nu e nici nimic revelat. Atunci, teologia e o cunoaştere sfântă nu
pentru că scurtcircuitează înţelegerea (ceea ce ar descalifica-o prompt), ci
pentru că are o altă metodă decât anumite reţete filozofice clasice; ceea ce îi
pretinde Revelaţia raţiunii e nu să se nege, ci dimpotrivă, să se emancipeze de
nişte prejudecăţi, formalisme, etc.. Metoda Revelaţiei e cunoaşterea profetică;
metoda teologiei e interpretarea raţională a Revelaţiei (şi nu raţionalizarea
infantilă). De ex., una din prejudecăţile paradigmei filozofice clasice e
anistorismul, reducţionismul, prejudecata nu doar de a începe de la, ci şi de a
rămâne la elemente generice, strict anistorice, modelarea logicii pe nişte
tipare ale experienţei generice, anonime.
La ce ar putea servi o revelaţie
care să nu fie cunoaştere? Cunoaşterea inimii poate să fie liberă de limitările
raţionamentului, însă nu de raţiune. Închipuirea nu e cunoaştere obiectivă, iar
revelaţia fără raţiune e numai închipuire.
Rolul supranaturalului în mundan nu
e unul magic, ocult, inteligibil în termenii superstiţiei. Numinalul nu
îndreptăţeşte superstiţia, n-o motivează.
Ce înseamnă că unele lucruri pot fi
înţelese teologic, dar nu şi filozofic?
Posibilitatea teologiei şi a
Revelaţiei se întemeiază peun principiu de inteligibilitate şi de cunoaştere,
pe un principiu intelectual. O revelaţie care ar scurtcircuita înţelegerea ar
fi lipsită de sens.
Teologia nu poate pretinde să
cunoască, trişând.
Atunci, ce poate fi cunoscut,
conştientizat, înţeles parţial, fără a fi raţionat? Ce poate fi revelat? Pot fi
revelate fapte şi adevăruri inteligibile ca enunţ, logice, fără a fi înţelese
deplin şi în legăturile lor cauzale, etc.. Dar teologia şi Revelaţia, ca
limbaj, fiind limbaj, trebuie să fie cunoaştere logică, înţelegere. ‘Faptul
cunoscut’, neexplicat, însă nonempiric, presupune logică.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu