Majoritatea metafizicienilor
creştini majori moderni sunt laici.
Prezenţa laicilor occidentali în
teologie (înţeleasă în sens cuprinzător) a existat şi în timpul Renaşterii, şi
în acela al Contrareformei. Ascensiunea laicilor în reflecţia creştină a
devenit un fapt semnificativ cel puţin o dată cu vicontele de Bonald şi cu
gânditorii ca Baader şi Görres. Vicontele de Bonald se născuse la 1754, Baader
la 1765, Görres la 1776. În Franţa, direcţia a fost continuată, în forme noi,
de câţiva filozofi din sec. XIX sau antebelici (ca Maine de Biran, exponenţii
spiritualismului, Delbos, prietenul lui Blondel), de modernişti, neotomişti,
existenţialişti şi personalişti.
(Găsesc schiţat undeva parcursul
ştiinţific al lui Bergson: de la Spencer, prin lamarckism, la Darwin . L-a citit pe Spencer la Şcoala
Normală, iar pe Darwin
în vremea când preda la Liceul Henri IV.)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu