‘Din plinãtatea Duhului Sfânt’. Un blog de literaturã şi psihologie. Tablete, eseuri, analize, racursiuri, adnotãri
luni, 14 decembrie 2015
Sâmbătă seara, ‘The Stone Cutter’, cu Joe Mantell şi Don Beddoe, episod din ‘One Step Beyond’; cele două teme sunt surditatea, împietrirea, obtuzitatea fiului, şi secretele oraşului patriarhal, ale comunităţii rurale. Episodul nu e deloc sentimental, dimpotrivă: duritatea unei existenţe rurale, cu secretele ei, şi cerbicia vindicativă a fiului, care ratează a doua oară. Nu înţelege misterul existenţei, nu-şi înţelege tatăl, nu înţelege orăşelul unde s-a născut; nu înţelege, răstălmăceşte stihialul reprezentat de cioplitor, însă nu înţelege nici ce s-ar fi cuvenit să facă în acel amurg, şi încă scena iniţială, masajul, îl arată irascibil şi întărâtat, apoi preocupat de supravieţuirea tatălui, pe care nu-l vizitase, şi pe care nici nu-l veghează, aşadar străin nu numai de rânduielile unei lumi patriarhale, însă şi de rânduielile umane elementare. Semnificaţia e foarte diferită de cea a episodului cu trapezistul nesăbuit.
E o dramă cu şapte personaje (fiul, maseurul, doi medici, tatăl, şeriful) şi fără personaje feminine, corespunzănd naturii ei de parabolă aspră, necruţătoare. Nu e numai neînţelegerea stihialului, însă şi aceea a umanului elementar.
Iar în alt registru, debaraua aceea cu daruri chiar are ceva emoţionant. Probabil că, în existenţa fiului, aşa cum a ajuns să fie, şi darurile acelea veneau prea târziu. E ceva care poate să explice insipiditatea fiului. El nu oferea aşa cum se cuvine, însă nici nu mai era în măsură să primească.
Mantell avea 44 de ani când a jucat în acest episod, şi e foarte potrivit în rolul de ins mărginit şi agresiv, de lichea lipsită de principii, încordat, hain şi lipsit de orice conţinut uman. A lucrat mult în televiziune.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu