‘Din plinãtatea Duhului Sfânt’. Un blog de literaturã şi psihologie. Tablete, eseuri, analize, racursiuri, adnotãri
luni, 14 decembrie 2015
Duminică seara, ‘Frankenstein’, cu Chaney şi Newland, episod din ‘Tales of Tomorrow’; rezumatul acesta, abrevierea intrigii, e scris ca o piesă scurtă, iar Frankenstein, pentru care Newland a fost o alegere plauzibilă, e arătat ca monden spilcuit, cu gesturi cochete, alintate, un filfizon, şi ca o fiinţă amorală prin ideea lui a de a folosi copilul şi femeia pentru a-l aduce pe monstru în laborator. Chaney poate într-adevăr fi văzut murmurând că economiseşte recuzita, aşadar ideea fusese ca episodul sa fie mult mai violent.
Dacă ‘Dracula’ nu e în primul rând despre Van Helsing, ‘Frankenstein’ e în primul rând despre savantul scelerat. Autoarea s-a preocupat cum se cuvine de tragedia monstrului, însă în primul plan e creatorul lui.
Interpretat de Newland, Frankenstein e nu tenebros, ci iresponsabil, un filfizon pedant însă aiurit, de o mondenitate mic-burgheză; pare mai degrabă un manipulator vanitos, care recurge la orice ca să-şi camufleze atât inepţia, cât şi laşitatea.
Însufleţirea monstrului aminteşte, aici, mai mult trezirea unui beţiv. Nu e ferocitatea maniacală a unora dintre ceilalţi interpreţi, ci dezorientarea şi stângăcia ataxică, iar Chaney recurge, pentru scena cu oglinda şi copilul, la o pantomimă elementară, didactică; chiar abreviată, intriga e dezlânată: după primele violenţe ale monstrului, cu atacarea servitorilor, apoi a copilului, savantul pare să îi fi uitat existenţa, în timp ce se presupune că fiinţa continuă să rătăcească prin castel (sunt cinci agresiuni: servitorii, copilul, servitoarea, aruncarea de la fereastră, revenirea în laborator). Înfăţişarea e cea pe care o va utiliza De Niro.
Tonalitatea originală a episodului îi revine primei scene, cu ananasul şi înregistrarea veseliei convivilor.
Nici Chaney, nici Newland nu sunt în cea mai bună formă.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu