Temeiul adânc al învăţăturii
creştine despre providenţă, în pofida distorsionărilor superstiţioase, e
inspirarea încrederii în lumea creată, în realitatea existentă, mundană, în
lumea dată, insuflarea curajului de a persevera; cu alte cuvinte, nedisocierea
de lumea existentă, chiar în vicisitudini. Utilitatea practică e indiscutabilă,
cu toate că temeiul filozofic e ocultat de zgura superstiţiilor, de
interpretările absurde, etc., de confuzii şi de sofisme, de puerilitate sau
delir; lumea fenomenală e înfăţişată ca inteligibilă şi raţională, neiluzorie
şi dominabilă într-o măsură, şi nu ca haos ostil, inform. Substratul noetic al
acestei idei amalgamează câteva adevăruri, ca raţionalitatea subconştientă,
apriorică, a comportamentului omenesc (tiparele raţionale umane), legitatea
naturii, etc.; inconvenientul este atribuirea unei voinţe atotputernice a
făgaşelor raţionale mundane, naturale, fie ale minţii, fie ale Cosmosului.
Accepţia curentă e preştinţifică şi
iraţională, în măsura în care nu mai codifică acceptarea de principiu, ci
antropomorfizează haotic. Chiar în unele forme, devenite clasice ca teorii ale
societăţii, providenţialismul trăda sau exhiba o modalitate simplistă şi
oţioasă de a gândi.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu