Cineva scrie că a afirma existenţa
obiectelor nu înseamnă a avea intuiţia ei; aceasta poate sugera de ce
explicarea metafizică a răului e imposibilă, Sf. Toma scrie că nu putem
înţelege nici esenţa lui Dumnezeu, nici actul ei. Cunoaştem adevărul propoziţiei
(despre existenţa lui Dumnezeu) ‘din efecte’, adică nu direct. Răul, durerea
sunt ‘prezenţe, aşadar existenţe, imediate’, nesusceptibile de o explicare
ştinţifică, de teoretizare; intuiţia morală, afectivă, face necesară
recunoaşterea încă unui alt registru al vieţii psihice omeneşti, distinct de
cel metafizic şi cel fizic. Răul nu e intuitiv nici în sensul obiectelor
fizicii (însă ‘entităţile teoretice’ ale fizicii ar putea să nu fie aşa de
fundamental deosebite de ‘explicaţia cauzală’ a metafizicii care, dacă porneşte
‘de la efecte’, deasemeni trebuie să implice întotdeauna ‘ceva sensibil’: chiar
efectele acestea, aşa cum sunt prezentate nemijlocit; iar aceasta nu arată
imposibilitatea metafizicii, ci existenţa unei fizici înaintate, avansate, care
e o metafizică nerecunoscută ca atare, nedenumită în consecinţă).
Ajungem la ideea că intuitiv nu sunt
date numai ‘obiectele prezente imediat’ ale fizicii, dar şi la cea că
metafizica tradiţională, prekantiană, pretinde să suprime intuitivul, referinţa
la ceea ce e dat nemijlocit (pretenţie neîntemeiată, şi care sugerează atât că
metafizica nu poate proceda în mod absolut deosebit de cunoaşterea fizică, ci
numai printr-o abstractizare decisă, cât şi că fizica devine o metafizică,
tocmai prin modul similar cum ajunge la noţiunile sale), ca atare nu poate
enunţa o explicare a răului.
O altă concluzie ar fi
artificialitatea şi arbitrarul metafizicii clasice prekantiene, care pretinde
să se dispenseze atât de singular, cât şi de sensibil. Discuţia aceasta e o
răspântie a gândirii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu